Det du trenger å vite om Dysleksi!

Mitt navn er Max og jeg fant ut at jeg har kraftig Dysleksi og har antydninger til at jeg har også Dyskalkuli. Dette fant jeg ut av å ta tester på 1 Vgs.

 Da har det vært FN-dagen for lese- og skrive ferdigheter den 8. september. Og jeg ville snakke om Dysleksi, eller som noen kaller det ordblindhet, eller bare lese- og skrivevansker.

Jeg har merket når jeg både ikke ble diagnosert med det, men også når jeg ble det, at det er mye stigma og misoppfatninger om hva dysleksi egentlig er. Jeg har hørt fra flere at dysleksi er som at bokstaver mikser seg og blir uklart. Men det er ikke alltid det for alle har jeg lært. På grunn av at folk sa dette tenkte jeg at jeg aldri ikke hatt dysleksi. Dette er også fordi når jeg gikk på barne- og ungdomsskolen fikk jeg høre at jeg «ikke hadde lest nokk», «du er bare dårlig» og «du må bare øve mer». Jeg ble fortalt dette samtidig som at jeg ikke fikk lest de bøkene jeg ville i biblioteket på skolen siden jeg «kunne aldri bli ferdig med boken i tide» og da fikk lesehesten bøker istedenfor. Dette var veldig ødeleggende for min egen selvfølelse. Og jeg ser dette skje med flere, det må stoppe i skole og ute generelt.

For å få en forståelse så kan jeg snakke litt om hva dysleksi er:

Dysleksi er en «svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk, og motsatt omforme muntlig språk til skrift»-NHI. Personen som testa meg sa det veldig fint «inni hjernen/tankene er det en lysbryter som slår av og på lese- og skriveferdigheter, men du klarer akkurat ikke å nå den og bryteren er skrudd av.»

Folk med Dysleksi har ikke noen problemer med problemløsning, oppfatning eller tenkning. Problemløsnings-ferdigheten er vanligvis på samme nivå eller i noen tilfeller høyere enn de som ikke har Dysleksi. Dette er også bevist i testene som blir gjort for å finne ut om noen har skrive- og/eller lesevansker.

Dysleksi er et spektrum, med forskjellige måter det påvirker personene som har det. Det kan påvirke hvordan du hører ord, om du klarer å forstå høytlesning, hvordan bokstavene ser ut i boka, om du kan forstå hvordan ord blir stavet, om du kan lese ord som andre eller om alt er påvirket. Og mye mer.

Dysleksi kan bli sett/utredet allerede i 2. klasse. Og skole har et system at barn kan testene på skolen med hjelp av PPT og det skal være gratis.

Dysleksi kan også bli redusert basert på når det blir oppdaget:

Dysleksi Norge




For meg er dysleksi ganske mye, det påvirker meg så sykt mye. Når jeg leser en bok eller noe så ser det litt ut som tunnelsyn, det er veldig synlig der de bokstavene jeg leser rett foran meg, men bokstavene rundt blir uklart og/eller ser doble ut. Litt likt som du ser på bildet.


Det er lett for folk å si «det er en lydbok som du kan høre på istedenfor, det må jo være bedre». Dette er både ja og nei. Det kan fungere supert for folk som ikke har problemer med å bli lest for. Men i mitt tilfelle for eksempel fungerer ikke lydbok istedenfor en vanlig bok. Dette er fordi min forståelse for høytlesning er også svekket i hjernen. Så den beste måten for meg å få lest en bok er å ha boken fysisk og ha en lydbok på øret. Rett å slett lese det som blir sakt. Som sakt er dette veldig forskjellig fra person til person.

En interessant ting er jo også at jeg ser ikke ord i hode eller tenker ord, dette er veldig vanlig i folk med dysleksi at de ser tankene sine som bilder. Ikke slik at når jeg tenker på et eple så ser jeg et fysisk eple, men jeg ser bilde av ordet «EPLE». Dette er for at jeg kan lese bokstav for bokstav i hodet mitt. Men dette er jo vanskelig siden jeg kanskje ikke vet hvordan det ord ser ut, med for eksempel å prøve å lære meg nye ord.

Det kan også være spesifikke måter å skrive et ord på som er vanskeligere å forstå enn andre ord. Mange med dysleksi har vanskeligheten å forstå og dobbeltkonsonanter. Det er lett å si «det er bare å si ordet ut og så finner du ut om det er dobbel eller enkel konsonant» til folk som sliter, og dette vet jeg og flere er med et godt hjerte og har lyst til å hjelpe. Men for meg fungerer ikke dette. Jeg egentlig bare forvirret av meg selv siden jeg sier ordet overtydelig både med og uten dobbeltkonsonant. Dette gjør at jeg fortsatt skriver feil. Jeg tror de verste dobbeltkonsonant ordene for meg, er ord med eller kan høre ut som har to dobbeltkonsonanter i. jeg sliter veldig med å skrive ordet «akkurat». Jeg skriver det forskjellig hver gang. «akkuratt», «akuratt», «akurat» bare for å gi et eksempel.

Bare for å få en liten forståelse om hvordan jeg skriver så kan du se et bilde når jeg skrev dette før noen hjalp meg med å rettskrive:

Jeg også blander bokstaven «Å» og «Ø» av en eller annen grunn. Når jeg skal skrive «før» skriver jeg ofte «får» og når jeg skal skrive «får» skriver jeg ofte «før». Det er ok at du ler!

Jeg skriver denne teksten for å få gi ut mer informasjon og innblikk om lese- og skrivevansker er og kan være, for å forhåpentligvis at det kan bli snakket mer om. Og kanskje så langt til at det blir et bedre tilbud/oppfølging i skole og kanskje i jobb, men også å få mer forståelse i hvordan vi med dysleksi oppfatter ord, skriving og lyd. Jeg fikk ikke den hjelpen jeg skulle ha, og jeg måtte jobbe hardt med den kraftige dysleksien i skolen. Min dysleksi kan ikke bli redusert siden det ble oppdaget/ikke tatt utredning for altfor sent. Dette unner jeg ingen som går på skole nå og sliter. Vi trenger mer oppfølging av barn i skole om dette. Og finne ut av det tidlig!

Skrevet av Max S

Forrige
Forrige

Historien bak utviklingen av podcasten Prekesjuk

Neste
Neste

Arendalsuka 2023 - En smeltedigel av demokratisk meningsbrytning